האם הנדסאי זה תואר? הגיע הזמן לעשות סדר ולתת תשובה מלאה

הרבה ישראלים עומדים בפני ההחלטה הדרמטית היכן ומה בדיוק ללמוד, ובאיזה מסלול לימודים, קריירה וחיים לבחור. הביקוש הגבוה להנדסאים והפופולאריות ההולכת וגוברת של מסלולי ההנדסאי גורמים לרבים מהם לבחון את האפשרות לבחור באחד ממקצועות ההנדסאי. כשהם יורדים לעומק הפרטים, חלקם תוהים לעצמם – האם הנדסאי זה תואר? ובנוסף – מהם ההבדלים התיאורטיים והמעשיים בין מסלול הנדסאי ללימודי תואר אקדמי? טוב שאתם פה, כי הכנו וכתבנו לכם תשובות מדויקות לשאלות האלו ממש. 

האם הנדסאי זה תואר אקדמי? יש לכך תשובה ברורה

התשובה הקצרה היא שמסלול הנדסאי מעניק דיפלומה או תעודת הנדסאי – אך אלו אינם נחשבים לתואר אקדמי ראשון או שני, ויש להבדיל בין תואר אקדמי ללימודי הנדסאי. 

תעודת הנדסאי ניתנת בפיקוח של המכון הממשלתי להשכלה טכנולוגית (מה”ט), שהוא אגף בזרוע העבודה של משרד הכלכלה והתעשייה.

תואר אקדמי מוענק בפיקוח המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג). 

החוק החשוב שנחקק בשנת 2012 ושינה את התמונה

עד לשנת 2012 הנדסאים נמצאו במעמד מופחת בכל הקשור להתמודדות על משרות ואפשרויות קידום בגופים ציבוריים. בשנת 2012 חוקק “חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים”, שהשווה הלכה למעשה בין מעמדם של הנדסאים למעמדם של בעלי תואר אקדמי בכל הקשור למשרות אלו, מה שהעלה את היוקרה והמעמד של ההנדסאים ושדרג את ההזדמנויות שעמדו בפניהם לקדם את עצמם ואת הקריירה שלהם. בנוסף לכך, במסגרת החוק חוזקה מועצת ההנדסאים והטכנאים המוסמכים ושופר ועודכן מערך ההשכלה הטכנולוגית כך שיתאים לצורכי המשק. 

ההבדלים המרכזיים בין תואר להנדסאי

לאחר שענינו על השאלה “האם הנדסאי זה תואר?”, כדאי לעמוד על ההבדלים העיקריים בין תואר אקדמי ללימודי הנדסאי, כולל אלו הבאים:

  • משך הלימודים – לימודי תואר ראשון אורכים 3 שנים לפחות ולימודים לתואר מהנדס אורכים 4 שנים לפחות, בעוד לימודי הנדסאי אורכים בין שנתיים לשלוש וחצי שנים.
  • דרישות קבלה – תנאי הקבלה למסלולי הנדסאי נוחים ומקלים ביחס לדרישות הקבלה המקובלות באקדמיה, וכך לימודי הנדסאי מאפשרים הזדמנות שנייה לקריירה גם עבור מי שלא השקיעו במיוחד במשך הלימודים בתיכון.
  • עלות הלימודים – ברוב המקרים, לימודים ממושכים יותר = לימודים יקרים יותר, לכן תואר אקדמי יקר יותר מלימודי הנדסאי. בנוסף, הקרן לחיילים משוחררים משלמת 80% משכר הלימוד של חיילים משוחררים ועמותות “ריאן” ו-“בעצמי” תומכות בתלמידי החברה הערבית בסכום של עד 16,000 ₪ לשנתיים.
  • מידת הרלוונטיות לשוק העכשווי – לימודי תואר מתעדכנים ועוברים רענון בקצב נמוך יחסית, בעוד לימודי הנדסאי מתעדכנים ללא הרף בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ודרישות המשק.
  • פרקטיות הלימודים – לימודי הנדסאי נחשבים לפרקטיים ומעשיים יותר ומכשירים את ההנדסאים לספק פתרונות מעשיים לבעיות ממשיות בשטח. בוגרי מסלולי ההנדסאי מבוקשים מאוד במשק ונחטפים לעבודה. עפ”י דיווחי משרד הכלכלה חסרים כיום כ-20,000 הנדסאים במשק.

תעודת הנדסאי = כרטיס כניסה פרקטי לתעשייה ועבודה במקצועות רבים

לאחר סיום לימודיהם, הנדסאים אינם נדרשים לעבור סטאז’ או מבחני המשך נוספים על-מנת לעסוק במקצוע אותו למדו – ויכולים למעשה לעבוד ישר כהנדסאים במגוון חברות, עסקים, משרדים וארגונים פרטיים וציבוריים. לחילופין הם יכולים גם לפתוח עסק עצמאי במגוון תחומים, כמו סטודיו לאדריכלות ועיצוב פנים, אדריכלות נוף או תקשורת חזותית, משרד לניהול ופיקוח פרויקטים כהנדסאי בניין, שירותי תוכנה מסוגים שונים בתור הנדסאי תוכנה – ועוד.

ישנן תעשיות וישנם מקצועות שניתן להתברג אליהם באופן ישיר באמצעות תעודת הנדסאי וללא צורך בתואר אקדמי. במקרים אלו ואחרים – תעודת הנדסאי משמשת ככרטיס כניסה ישיר לשוק העבודה ומתווה את הדרך של ההנדסאים להצלחה. מדובר במקצועות טכנולוגיים בהם ההנדסאים משמשים כאנשי מקצוע יישומיים שמספקים פתרונות פרקטיים לבעיות ממשיות. לימודי ההנדסאות מקנים להם את הידע והטכניקה לעשות זאת בהצלחה ומאפשרים להם להשתלב באופן מהיר בשוק העבודה.

בין התחומים הבולטים אליהם ניתן להתקבל באמצעות תעודת הנדסאי נמנים גם אלו הבאים:

  • פיתוח תוכנה ואפליקציות
  • אדריכלות ועיצוב פנים
  • עיצוב חוויית משתמש UX/UI
  • עיצוב גראפי 
  • תקשורת חזותית (עיצוב מדיה)
  • עולם הפרסום, השיווק והתקשורת
  • פיקוח וניהול פרויקטים בענף הבנייה
  • עיצוב סביבה, תכנון נוף ואדריכלות נוף

אז התשובה המלאה לשאלה “האם הנדסאי זה תואר?” – היא לא, אבל שללא ספק מדובר בדרך אקטואלית ופרקטית להתחיל קריירה מוצלחת וענפה בתעשיות רבות.

מוזמנים גם לקרוא על לימודי תעודה