הנדסאי בניין - מה לומדים והאם זה כדאי?

הביקוש להנדסאי בניין (הנדסאי הנדסה אזרחית) בשוק העבודה נמצא כיום בשיאו ובוגרי המסלול נחטפים הישר מספסל הלימודים לאתרי הבנייה ברחבי הארץ.
הביקוש הגבוה תרם גם לעלייה בשכר של הנדסאי הבניין (לרבות הנדסאי בניין ללא ניסיון).
במאמר שלפניכם תמצאו כל מה שרציתם לדעת על לימודי הנדסאי בניין ולא העזתם לשאול.

מהם ההבדלים בין מהנדס בניין להנדסאי בניין?

משך הלימודים: ההבדל המרכזי בין מהנדס בניין להנדסאי בניין הוא משך הלימודים: לימודי הנדסאי בניין נמשכים בין שנתיים לשנתיים וחצי בלבד בעוד שמהנדסי בניין צריכים לעבור מסלול הנמשך ארבע שנים.
תחומי האחריות: השוני בהיקף תחומי האחריות והסמכויות של מהנדסים והנדסאים מתבטא בכך שהנדסאי בניין מורשים לחתום על תכניות הנדסאיות של מבנים בני ארבע קומות לכל היותר, בזמן שמהנדסי בניין מורשים לחתום על תכניות ללא הגבלת גובה.
אופי התפקידים: הנדסאי בניין בדרך כלל נמצאים יותר בשטח ומתמקדים בעיקר בפיקוח ובניהול עבודות הבנייה. מהנדסים לעומת זאת לרוב עוסקים בעבודה משרדית. מובן שמדובר בחלוקה גסה מאוד, שכן יש גם הנדסאים שמתמקדים בתכנון בעוד שחלק מהמהנדסים עוסקים בעיקר בפיקוח.

מה כוללת תכנית הלימודים במסלול להנדסאים?

לימודי הליבה במסלול להנדסאי בניין כוללים שני תחומים מרכזיים: תכנון קונסטרוקציות וניהול ופיקוח. בתחום התכנון נלמדים נושאים כמו סטטיסטיקה, קונסטרוקציות בטון, קרקע וביסוס ותכן הנדסי ובתחום הניהול נלמדים נושאים כמו חישובי כמויות, ניהול אתר, פיקוח על הבנייה, תחשיב תמחיר ועוד.
הסטודנטים לומדים גם פרקי מבואות בנושאים כמו מתמטיקה, אנגלית טכנית ויישומי מחשב ומגוון מקצועות יסוד כמו דיני הבנייה, חומרי בנייה, תשתיות וכבישים וגיאודזיה.
במגמה להנדסה אזרחית של שנקר הנדסאים, המאושרת על ידי המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה”ט) של משרד העבודה, תמצאו שני מסלולי התמחות: ניהול בנייה ותכנון מבנים.
תכנית הלימודים של שני המסלולים זהה בשנתיים הראשונות וסטודנטים המעוניינים להתמחות בתכנון מבנים, לומדים סמסטר אחד נוסף. סיום המסלול לתכנון מבנים, יקנה לבוגרים את האפשרות לחתום על תכניות של מבנים שגובהם עד ארבע קומות (בכפוף לחוק התכנון והבנייה).
בשנקר הנדסאים, תכנית הלימודים כוללת גם פרויקט גמר.

דרושים הנדסאי בניין! כל היתרונות של לימודי הנדסאים

משך ואופי הלימודים: המסלול קצר יחסית ומתמקד בלימודים מעשיים, מה שמאפשר להנדסאים להשתלב מוקדם יותר בענף הבנייה ולצבור ניסיון מעשי רחב יותר.
במקרים רבים, שבהם הנדסאי ומהנדס מתחרים על אותו התפקיד, תינתן עדיפות להנדסאי, המחזיק בניסיון רב יותר.
קל יותר להתקבל: בשנקר הנדסאים למשל תנאי הקבלה כוללים תעודת בגרות מלאה עם שלוש יח”ל (ומעלה) במתמטיקה (בציון חיובי) או בגרות חלקית בהיקף של שלוש יח”ל מתמטיקה, שלוש יח”ל אנגלית ושתי יח”ל עברית בלבד.
לימודי ערב: בשנקר הנדסאים לומדים גם אנשים שעובדים במהלך היום. המסלול נמשך מעט יותר זמן מהמסלול הרגיל: שלוש שנים במגמת ניהול בנייה (במקום שנתיים) ושלוש וחצי שנים במגמת תכנון מבנים (במקום שנתיים וחצי).
ביקוש עצום להנדסאי בניין: הביקוש להנדסאי בניין נמצא בשיאו, ולפי ההערכות, הוא רק צפוי לגדול (ובהתאם גם רמות השכר).
חשוב גם לזכור כי בכל שלב שהוא לאחר סיום הלימודים, תוכלו לשוב לספסל הלימודים ולהשלים תואר בהנדסת בניין או לעבור קורסים בתחומים כמו ניהול פרויקטים או שמאות מקרקעין, להרחבת ארגז הכלים המקצועי שלכם.
 תואר הנדסאי בניין/הנדסה אזרחית בשנקר הנדסאים
בוגרי הנדסת בניין של שנקר הנדסאים הם המבוקשים במשק

הטבות שוות לחיילים משוחררים

רבים לא יודעים זאת אך שכר הלימוד בתכנית ללימודי הנדסה אזרחית בשנקר הנדסאים, נקבע על ידי מה”ט וחיילים משוחררים זכאים להנחה של 80% בשנה הראשונה והשנייה ללימודים. ההטבה מוענקת לחיילים שחלפו עד חמש שנים ממועד השחרור שלהם בצה”ל, למעט חיילים משוחררים המשרתים בשירות מילואים פעיל וחיילים בודדים, הזכאים להטבה למשך עשר שנים ממועד השחרור שלהם (בכפוף לתקנות הקרן לחיילים משוחררים).

מהן אפשרויות התעסוקה של הנדסאי בניין?

ברגע שתתחילו לחפש עבודה בתחום, תגלו שישנן אינספור מודעות “דרושים הנדסאי בניין”, המציעות מגוון רחב ביותר של עיסוקים לבוגרי המסלול. בין היתר בוגרי המסלול להנדסאי בניין יכולים למלא את התפקידים הבאים:
  • מפקחים מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה
  • הנדסאי ביצוע בחברות פרטיות או ציבוריות כמו חברות סלולר או מכונים לבדיקות הנדסיות
  • קונסטרוקטורים בחברות פרטיות או ציבוריות כמו  חברת החשמל, בזק או מפעלי בטון
  • חשבי כמויות
  • מנהלי עבודה באתרי בנייה
באופן כללי הנדסאי בניין מוכשרים מצליחים להגיע יחסית במהירות לתפקידי ניהול בכירים המשלבים בין עבודה משרדית לעבודת שטח, ונכון להיום יש בישראל גם חברות לתכנון, ניהול וביצוע הנמצאות בבעלות ו/או בניהול של הנדסאי בניין. חלקם, החלו את דרכם בתחום בשנקר הנדסאים.

למי מתאימים לימודי הנדסאי בניין?

מסלול הלימודים מתאים בעיקר לבעלי זיקה לתחום הריאלי ומשיכה לתחום הבנייה ולכל מי שרוצה ללמוד מקצוע מבוקש בתקופה קצרה יחסית.
כיוון שבדרך כלל הנדסאי הבניין עוסקים בעבודות של ניהול ופיקוח, הלימודים מתאימים במיוחד לבעלי יכולת ניהול ולאנשים עם יכולת תקשורת בין אישית טובה, שמסוגלים לקחת אחריות על ביצוע פרויקטים. מצד שני הלימודים פחות מתאימים לאלו המעדיפים להסתגר במשרד ונרתעים מעבודת שטח הדורשת תקשורת עם אנשי מקצוע שונים.

השורה התחתונה

אם אתם מעוניינים ללמוד מקצוע המבטיח לכם פרנסה בטוחה, להשתלב בענף הבנייה ולעסוק בתכנון מבנים או פיקוח על עבודות בנייה, יתכן מאוד שהעתיד שלכם נמצא במסלול להנדסה אזרחית/בניין בשנקר הנדסאים.
לפרטים נוספים ולהרשמה
מוזמנים לקרוא גם על לימודי תעודה