מה זה UX/UI?

עיצוב חויית משתמש

חוויית המשתמש הפכה למילת מפתח בתחום העיצוב הגרפי והיא מעוררת עניין רב בקרב אנשי מקצוע המעוניינים להרחיב את תחום ההתמחות שלהם ולשדרג את ההכנסות.

מה ההבדל בין UX ל-UI?

ראשית, נבדיל בין שני מושגים מאוד דומים, אך משמעותם שונה: UX הוא חוויית המשתמש, ה-UI הוא עיצוב ממשק המשתמש, כלומר החלק הויזואלי של החוויה. חוויית משתמש, היא למעשה מאפייני מערכת (אפליקציה, אתר, מוצר, תוכנה וכו’) כפי שהמשתמש חווה אותם. חברות משקיעות משאבים אדירים ביצירת חוויות חיוביות, מובנות, אינטואיטיביות ועקביות עבור המשתמשים שלהן, והן עושות זאת על ידי עיצוב ממשקים, פיתוח מוצרים פיזיים, שירותים נלווים, אונליין ואופליין. עיצוב חוויית המשתמש היא מה שהמעצבים עושים על מנת לספק למשתמשים את החוויה האופטימלית.

איור U

איור: אלה פופקו

 

העיסוק בתחום הוא, כאמור, לא רק בפן הויזואלי, אסתטיקה היא לא הקריטריון היחיד שיקבע אם חוויית המשתמש טובה. כמו בעיצוב התעשייתי, לקוחות לא ישתמשו במוצרים רק בגלל שהם נראים טוב, אם אינם מצליחים להבין איך הם עובדים. על כן עיצוב הממשק הוא כמו שכבת הצבע על מכונית חדשה, כאשר חוויית המשתמש היא ההגה, לוח המחוונים, המושבים וכו’, הפיתוח הוא המנוע והמערכת החשמלית. עיצוב חוויית המשתמש היא לא עוד צעד בתהליך הייצור של מוצר דיגיטלי חדש, היא קונספט שצריך להילקח בחשבון לכל אורך התהליך, לכן בגיבוש חוויית משתמש ישנם שלבים לא רק של תכנון וביצוע, אלא גם ניסוי, בדיקות איכות, בחינת התנהגות משתמשים ועוד
איור UX2

איור: אלה פופקו

 

חוויית משתמש לא נאמנה לצרכי המשתמש בלבד, שכן מצידה השני של שרשרת האספקה ישנם אילוצים טכנולוגיים, לוגיסטיים וכלכליים, ועל כן חוויית המשתמש היא זאת שבאה לגשר בין מה שהמשתמש רוצה למה שהחברה מסוגלת ומעוניינת לספק. מעצב חוויית המשתמש ניצב בדיוק במפגש בין החברה למשתמש, ותפקידו כולל עבודה מול כל הגורמים המעורבים בפיתוח המוצר על מנת להבטיח מוצר סופי כמה שיותר נגיש למשתמש.