פסטיבל היין רמת הנדיב - לגימה קונספטואלית

פסטיבל היין רמת הנדיב - לגימה קונספטואלית

מסלול: הנדסאי עיצוב מדיה
מנחה: כפיר ממן

ראש המחלקה: איל שטיינמן

צילום:ניסן מילוא
לחצו על תמונה לצפיה בגרסה המלאה

תערוכת עיצוב בהשראת פסטיבל היין “כרמים וטעמים” הוצגה ברמת הנדיב במסגרת אירועי הפסטיבל, בחודש יולי 2019
בקבוקי יין מעוצבים, אריזות לבקבוקים, כוסות יין, כרזות, סרטוני וידאו למוצרים ועוד, יוצגו בתערוכה “לגימה קונספטואלית” במסגרת אירועי פסטיבל היין ברמת הנדיב, בתאריכים 3-4 ביולי 2019. היצירות בתערוכה הן פרי עבודתם של סטודנטים במגמת עיצוב מדיה במכללת “שנקר הנדסאים“. יותר מ-20 מעצבים גרפים משנה ב’ בשנקר הנדסאים, השתתפו בפרויקט עיצוב קונספט ליקבי האזור לכבוד פסטיבל היין ברמת הנדיב, ומתוך יצירותיהם נבחרו עשר עבודות מצטיינות שיוצגו בתערוכה. תהליך העבודה כלל בחירת שם ייחודי ליין בהשראת גני רמת הנדיב והברון רוטשילד, עיצוב לוגו, תוויות לבקבוק, כרזות, אריזות, ספר מוּתג ויסודות נלווים, כמו כוסות ליין ומדבקות.

לדברי כפיר ממן, מרצה בכיר במכללת שנקר הנדסאים שיזם את הפרויקט, העיצובים מהדהדים את האלמנטים המקומיים ואת הדמויות הבולטות באזור: משפחת רוטשילד, שרה ואהרון אהרונסון, הצמחייה וחיות הבר המקומיות, גלריות לאומנות, ארט נובו ועוד. כחלק מתהליך היצירה בחרו המעצבים בצבעוניוּת ובטקסטורות האופייניות לסביבה: גוונים ירוקים, אדמה חומה, צבעי שמש ופרחים אדומים.

הסטודנטית אבישג כוכבי, המציגה בתערוכה, מספרת: “כשקיבלנו את הבריף מיד נזכרתי בספר ‘אהבתה של גברת רוטשילד’ מאת שרה אהרוני. הספר מגולל את סיפורה של גיטל, אשתו של מייסד שושלת רוטשילד, מאיר אנשל, ואת הקשיים, ההתמודדויות וההצלחות של המשפחה מהזווית הנשית של גיטל, שהייתה אישה מרשימה, חזקה וחכמה”. כוכבי החלה לחקור על-אודות שאר הנשים שהיו במשך השנים במשפחת רוטשילד וגילתה את השפעתן הרבה לאורך הדורות. בעבודתה היא מבקשת לייצג על גבי הבקבוקים את הכוח ואת העוצמה של נשות המשפחה. “את עיקר ההשראה שאבתי מגיטל ומהברונית דורותי דה רוטשילד, שהייתה פילנתרופית אנגלית יהודייה, נשיאת פיק”א ופעילה למען היישוב היהודי בארץ ישראל”. ואיך קושרים בין הנשיות העוצמתית לעיצוב בקבוקי היין? את החיבור בין העוצמה והאלגנטיות הנשית לקונספט העיצובי מצאה כוכבי בשניים מפרחי גני רמת הנדיב: “ציפור גן העדן -כדימוי ההולם את דורותי, ואירוס הארגמן -כדימוי המייצג את גיטל”. לשני סוגי היין היא העניקה את שמותיהן של שתי הנשים, והפרחים נבחרו לעצב את הבקבוקים.

הסטודנט מתן בן יהושע, המקורב לתחום היין דרך עבודתו בתחום הקולינריה, אומר: “תמיד אהבתי לחקור את היסטוריית היין בארץ ובעולם. כשבישרו לנו על הפרויקט לקראת פסטיבל היין ברמת הנדיב, מיד התעוררו בי שאלות על מקומיוּת – הזנים המקומיים שלנו, היכן הכול התחיל”. לאחר גיבוש זהות מוּתגית הבין בן יהושע כי מותג היין בעיצובו צריך ללבוש צורה אותנטית מקורית ישראלית. הוא ביקר באזור וחקר היבטים ויזואליים מתקופת הברונזה ועד לעידן שבו הֶחיָה הברון רוטשילד את תחום היין. את עיקר ההשראה לעיצוב המוצרים שאב מהתקופה הקדומה שבין הברונזה לאסלאם. “התהליך לימד אותי המון על תחום היין הישראלי המקומי ועל המגוון העצום של זני היין הארצישראליים”, הוסיף בן יהושע.

פסטיבל היין רמת הנדיב - לגימה קונספטואלית