צבע השנה של פנטון: אולטרה סגול

מה זה פנטון?

פנטון היא חברה לייצור צבעים שהחלה את דרכה בתחילת שנות השישים של המאה ה-20. לכל גוון שמייצרת חברת פנטון יש מספר סידורי ששייך רק לו (המספר של אולטרה-סגול הוא 18-3838). הצבעים שמייצרת פנטון משמשים מעצבים ואנשי מקצוע רבים בתעשיית העיצוב לדיגיטל וכן בעיצוב מוצר: החל מטקסטיל, דרך צבעים לצביעת קירות ומשטחים ועד שפתונים ומוצרי איפור אחרים.
אם כן, כאשר חברה בסדר גודל כזה מזהה טרנד ומכריזה על “צבע השנה” שלה, המשמעות היא רחבת היקף, והתוצאה היא הרבה יותר מוצרים בצבע הנבחר.
בשנת 2017, צבע השנה היה ירוק-צהוב שביטא את הכמיהה לטבע ולצמחיה במרחב האורבני, ותואר ע”י החברה כ”נייטרלי”. השנה, אפשר להגיד הרבה דברים על הצבע, אך הוא רחוק מלהיות כזה שנטמע בסביבתו.

על הצבע הנבחר: אולטרה-סגול

“כשאנחנו מדברים על גוונים וצבעים, אנחנו למעשה מדברים על אורכי גל אלקטרומגנטיים; המוח מפרש אותם לצבע. אולטרה-סגול הוא לא צבע, אם כי אורך גל בספקטרום האלקטרומגנטי שכלל אינו נראה לעין האנושית.” אומר איל שטיינמן, ראש המחלקה לעיצוב מדיה והמנהל האקדמי של קורסי העיצוב בשנקר הנדסאים.

אז איך קרה שאורך גל שכלל איננו נראה לעין האנושית הוכתר בתואר “צבע השנה”?

אולטרה-סגול הוא גוון דרמטי שמייחסים לו תכונות מיסטיות, ולפי פנטון, הוא גם מייצג את האינסופיות של שמי הלילה, כסמל לאפשרויות הפתוחות בפנינו ולהשראה לשאוף לעולם שמעבר. עוד הם אומרים, כי העובדה שסגול מורכב משני צבעי יסוד מנוגדים: אדום וכחול, הופכת אותו לצבע מורכב ומסתורי אף יותר.
הצבע הלא שגרתי הזה, מעודד את המשתמשים בו לייצר אווירה של יצירתיות, אינדיווידואליות ורוחניות שלוקחת אותנו למחשבה שמעבר לטרדות היומיום.
לורי פרסמן, סמנכ”ל פנטון אומרת: “משמעות צבע השנה של פנטון הפכה להרבה יותר מרק שיקוף של טרנד בעולם העיצוב. זה יותר שיקוף של מה שחסר לנו בעולם של היום.”
 אולטרה-סגול: ציטוט מתוך אתר פנטון - שנקר הנדסאים
צילום מסך מתוך אתר פנטון

מהי משמעות הבחירה למעצבים ולכלל האוכלוסיה

הכרזת צבע השנה היא מעין מקרה של “הביצה והתרנגולת”. האם ההכרזה משפיעה על עולם העיצוב? או האם כמו בשנת 2017 העולם הביע כמיהה ליותר צמחיה ולטבע, פנטון הבינה את המגמה והכריזה על צבע שמתאים לטרנד?
התשובה היא – שילוב של שני הדברים. אחרי הכרזה של צבע השנה, אנחנו מתחילים לראות בו שימוש נרחב בכל תחומי העיצוב.
אורנה מזור, ראש חוג הום סטיילינג בשנקר הנדסאים אומרת כי “כיוון שמגמות עיצוב הבית מושפעות מאוד מתצוגות ההוט קוטור הבינלאומיות, אפשר לצפות שבקרוב נתוודע לשילובי צבעים מעניינים עם ניגודיות חזקה”.
יותר מעצבי אופנה מכניסים את הצבע לקולקציות, מעצבי פנים ומעצבי הום סטיילינג מוסיפים את הצבע לחללים ע”י צביעת קירות ובחירת אקססוריז שיכניסו זריקת צבע מרעננת לחלל, ומאפרים ישתמשו בצבע בהפקות אופנה.
כנראה שלהיכן שלא נלך – כנראה שניתקל באולטרה סגול.
 חנות אולטרה-סגול באתר פנטון - שנקר הנדסאים
צילום מסך של עמוד באתר פנטון, בו תוכלו למצוא עמוד שמרכז פריטים בצבע השנה מחנויות שונות