הנדסאי אדריכלות נוף בשנקר הנאדסאים

העולם הולך והופך למקום צפוף ומאוכלס יותר ויותר, הטבע הולך ונדחק אל שולי הערים והופך לאיים קטנים של ירוק המוקפים בבטון וברזל. היום, השמירה על הטבע אינה נחלתם של פעילים ירוקים בלבד, אלא נושא בעדיפות גבוהה כבר בשלבים הראשונים של תכנונים עירוניים ואזוריים. סביב הצורך האנושי בריאות ירוקות במרחבים העירוניים התפתח מקצוע אדריכלות הנוף, המשלב אדריכלות קלאסית עם תכנון עירוני הלוקח בחשבון גם את הצמחיה והשטחים הפתוחים. 

במקצוע אדריכלות הנוף העיסוק הוא ביצירת הנוף שמסביבנו, בין אם מחוץ, או בתוך המבנה. לתוך המרחב הציבורי מתכנן הנוף יוצק חוויות, אפשרויות, צבעים ומרקמים אשר משפיעים על מהלך החיים של האנשים החווים אותה. כלי העיצוב הייחודיים למקצוע – עיצוב באמצעות צמחייה וטופוגרפיה, מוסיפה לתחום הזה את מימד הזמן. על אדריכלי נוף לדעת כיצד המרחב שהם מתכננים יראה לא רק בסיום הקמת הפרויקט, אלא בעוד כמה עשורים, כאשר הצמחים שנשתלו יתבגרו, והשימושים שנעשים בהם יהפוך לחלק ממהלך החיים של הקהילה החיה בו. זהו מקצוע המשלב את האסתטיקה עם ההנדסה והבנת הטבע, וראייה רחבה עם רגישות לצרכים אנושיים עם הבנה טכנית וטכנולוגית.

המעורבות של הנדסאי אדריכלות הנוף בתכנון המרחבים המשותפים באה לידי ביטוי בשלל תחומים וממשקים בחיי היום יום שלנו, עליהם אנחנו לרוב לא נותנים את הדעת; ברחובות, בכבישים, בתים פרטיים, מתחמי מגורים, מרכזי קניות, כיכרות, פארקים, גינות ציבוריות, מוסדות חינוך, מוסדות תרבות, אתרי הנצחה ומורשת, פארקים לאומיים ומרחבים בינעירוניים

תוכנית הלימוד במסלול הנדסאי אדריכלות נוף בשנקר הנדסאים, בנויה מנושאי לימוד רבים, החל ממקצועות יסוד ועד תחומי הנדסת הנוף ואדריכלות הנוף. המקצועות הנכללים בתכנית הלימודים הם: תכנון גנים ונוף, השקיה וקרקע, תכנון מערכות השקיה, טופוגרפיה, גיאודזיה, פרטי אדריכלות נוף, הכרת הצמחים, תורת הקרקע, גינון, אך גם מתמטיקה, כימיה, אנגלית, שיווק, שרטוט ומדידה, שימושי מחשב, ציור, רישום, עיצוב, שרטוט אדריכלי ממוחשב ועוד. לקראת סיום הלימודים הסטודנטים מגישים פרוייקט גמר יישומי, בו מוצגות המיומנויות הרבות שנלמדו במהלך הלימודים, כמו כן עליהם לעמוד בהצלחה בבחינות גמר חיצוניות ופנימיות.

ראש המגמה, ארז רוטר, התחיל את דרכו כהנדסאי אדריכלות נוף ועבד במקצוע כמתכנן ומנהל פרויקטים במגוון רחב של פרויקטים. מאז השלים תואר ראשון באוניברסיטת חיפה, ותואר שני בקיימות וניהול סביבה באוניברסיטת הרווארד. עם מעל חמש עשרה שנה נסיון בהוראה, בנוסף לניהול המגמה בשנקר, ארז עובד כמתכנן נוף בחברה שמתמחה באקו-הידרולוגיה, שהוא תחום רחב העוסק בין השאר בשיקום אקולוגי של נחלים. במקביל ארז משלים דוקטורט בנושא שינוי אקלים באוניברסיטת בר-אילן.

בשוק של היום הביקוש עולה על ההיצע, משמע שיש יותר מקומות עבודה מאנשי מקצוע שיוכלו לאייש אותם. אפשרויות התעסוקה מגוונות: במשרדי אדריכלות ותיכנון נוף, ביצוע והקמה, בפיקוח ציבורי ופרטי, ובחברות פרטיות המציעות שירותים או מוצרים בתחום.

מוזמנים לקרוא גם על לימודי תעודה