מדעי המחשב או הנדסאי תוכנה? איך תדעו מה מתאים לכם יותר?

רוצים כבר לעשות את הצעד הראשון בדרך לקריירה בהיי טק? אל תצאו לדרך לפני שתקראו את הכתבה הזאת: היא יכולה לחסוך לכם שנתיים שלמות.
נכון להיום, מסלולי הלימוד העיקריים שרלוונטיים לאלו מכם שמעוניינים להתניע קריירה בהיי טק הם תואר ראשון במדעי המחשב, לימודי הנדסת תוכנה, קורסים בתכנות ולימודי הנדסאי תוכנה. ההבדל הבסיסי בין המסלולים המקיפים יותר, הוא במשך הלימודים:
  • לימודי הנדסת תוכנה נמשכים ארבע שנים לפחות
  • תואר ראשון במדעי המחשב אורך שלוש שנים (אם כי רבים מהסטודנטים בוחרים במסלול ארבע-שנתי)
  • המסלול להנדסאי תוכנה נמשך שנתיים בלבד
כבר במשך הלימודים ניתן לראות יתרון ברור להנדסאי התוכנה, שמתחילים לעבוד בתחום שלמדו תוך שנתיים בלבד. זאת בזמן שעמיתיהם צריכים ללמוד שנה עד שנתיים נוספות. ולכן, כשבוגרי מדעי המחשב ומהנדסי התוכנה נפלטים לשוק העבודה, הנדסאי התוכנה (שהתחילו ללמוד באותו הזמן) כבר מחזיקים בניסיון משמעותי ויקר ערך של שנה עד שנתיים. במקרים שבהם החלו לעבוד במהלך הלימודים, מדובר בפער משמעותי אף יותר.

מה לומדים בכל אחד מהמסלולים?

בעוד שבלימודי מדעי המחשב ובלימודי הנדסת תוכנה משקיעים שעות רבות בלימודים תיאורטיים ובלימודי פיזיקה ומתמטיקה, הסטודנטים במסלול להנדסאי תוכנה לומדים בעיקר נושאים הרלוונטיים לעבודה, החל מלימודי שפות תכנות, דרך פיתוח אפליקציות סלולריות וכלה בפיתוח מערכות תקשורת. כל זאת על מנת להכשיר אנשי מקצוע מיומנים בזמן הקצר ביותר.
רק בשנקר הנדסאים לומדים לכל הפחות שש שפות תכנות שונות וביניהן Python, לימודי גרפיקה הכוללים תוכנות לעריכה גרפית (למשל פוטושופ), UX/UI, תכנות אפליקציות, תוכנת Angular וקורס סייבר.

 מהם תנאי הקבלה ללימודי הנדסת תוכנה?

בין המסלולים השונים יש שוני משמעותי גם בכל הקשור לתנאי הקבלה. כשמדובר למשל על הנדסת תוכנה תנאי קבלה סטנדרטיים כוללים תעודת בגרות מלאה שממוצע הציונים שלה עומד על 96 לפחות, בגרות במתמטיקה ברמה של 5 יח”ל בציון של 70 לפחות (או 4 יח”ל בציון 80 לפחות) ופסיכומטרי בציון של 630 לפחות.
תנאי הקבלה לתואר ראשון במדעי המחשב לא שונים במיוחד: באוניברסיטת חיפה למשל נדרש ציון סכם של 670 ומעלה וכנ”ל לגבי אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת תל אביב. במקרים רבים כדי לשפר את הציונים על מנת שיתאימו לתנאי הקבלה, נאלצים המועמדים לבלות חצי שנה עד שנה במכינה ייעודית וכך דוחים עוד יותר את היום שבו יוכלו להשתלב בתעשייה.
תנאי הקבלה למסלול הנדסאי תוכנה בשנקר הנדסאים, כוללים תעודת בגרות מלאה עם 3 יח”ל ומעלה במתמטיקה (בציון חיובי) בלבד או בגרות חלקית עם 3 יח”ל במתמטיקה, 3 יח”ל אנגלית ו-2 יח”ל עברית. האפשרות להתחיל ללמוד ללא צורך לבצע השלמות או לתקן ציונים, מהווה נקודת זכות נוספת לטובת לימודי ההנדסאים.

כמה מרוויח הנדסאי תוכנה?

אחת השאלות השכיחות ביותר שנשאלות על ידי מועמדים ללימודים נוגעת כמובן לשכר הפוטנציאלי. באופן גס ניתן לכתוב כי בשנים הראשונות בדרך כלל השכר של בוגרי תואר ראשון בהנדסת תוכנה יהיה הגבוה ביותר. יחד עם זאת לאחר מספר שנים המסלול הלימודי שעבר העובד הופך לפחות ופחות משמעותי: לאחר שהבוגרים צוברים בין שלוש לחמש שנות ניסיון, הפרמטרים שמשפיעים על גובה השכר ותחומי האחריות הם בעיקר היכולות האישיות של העובד, רמת הניסיון וההוכחות בשטח.
לאור זאת, הנדסאי תוכנה שמקבל שכר התחלתי גבוה יחסית בחמש השנים הראשונות שלו בשוק העבודה, יכול להתקדם במהירות ולהגיע לשכר חודשי של עשרות אלפי שקלים לאחר חמש שנים בתחום בלבד. מעבר לכך, בשלב מסוים הכישרון והיכולות הם מה שמשפיע על השכר ועל ההתקדמות בתעשייה, ולא נדיר למצוא כיום חברות שבהן הנדסאי תוכנה מפקחים על עבודתם של מהנדסי תוכנה ושל בוגרי תואר ראשון במדעי המחשב.
מה ההבדל בין הנדסאי תוכנה למהנדס תוכנה - שנקר הנדסאים

בחרו את מסלול הלימודים המתאים למטרות שלכם

כעת כל שעליכם לעשות זה לנשום עמוק, לעשות חושבים ולהחליט איזה מהמסלולים הוא המתאים לכם ביותר. אם אתם מעוניינים להתניע מסלול שיאפשר לכם להשתלב בתעשייה כמה שיותר מהר, לרכוש כלים יישומיים בזמן הקצר ביותר ולהתחיל את הקריירה שלכם בתעשיית ההיי טק תוך לא יותר משנתיים, אין ספק שהמסלול להנדסאי תוכנה, הוא המסלול המתאים לכם ביותר.
בהצלחה!
רוצים להתייעץ איתנו? שלחו לנו מייל או השאירו פרטים בטופס שבראש העמוד
מוזמנים לקרוא גם על לימודי תעודה